Leirikoulu

Leirikoulu järjestetään koulun ulkopuolella. Suunnittelusta vastaavat yleensä opettaja ja oppilaat yhdessä vanhempien kanssa.
Leirikoulu voidaan määritellä laajasti, mutta yleensä leirikoulu kestää kahdesta viiteen päivää. Siellä päästään hyödyntämään konkreettisesti monia koulussa opittuja taitoja sekä kehittämään sosiaalisia vahvuuksia viettämällä aikaa yhdessä. 
Leirikoulu mahdollistaa oppilaslähtöisen työskentelyn, jossa oppilaan aktiivinen rooli pääsee esille. Toimintaa voidaan järjestää sekä kotimaassa, että ulkomailla, mutta siihen liittyvä varainkeruu tulee olla vanhemmille ja oppilaille vapaaehtoista.
Leirikoululla saadaan vaihtelua koulutyöhön ja se on myös tukena opetukselle. Parhaillaan leirikoulu tarjoaa unohtumattomia elämyksiä lisäten opiskelumotivaatiota ja ryhmähenkeä. Samalla se antaa opettajalle tilaisuuden tutustua oppilaisiinsa paremmin uudenlaisessa ympäristössä.

Uusi opetussuunitelma tulee kannustamaan kouluja yhä enemmän leirikoulutoimintaan. Erilaiset oppimisympäristöt on mainittu erikseen opteussuunnitelma luonnoksessa. Niissä korostetaan yksilön sekä yhteisön oppimista, kasvua ja vuorovaikutusta.Oppimisympäristöjen tulisi ruokkia uteliaisuutta ja edistää oppimisen iloa ja luovuutta. Opetusta tulisi mahdollisuuksien mukaan järjestää luokkahuoneen ulkopuolella. Alla muutama poiminta tulevasta opetussuunitelmasta ja kuinka leirikoulutoiminta tukee niiden toteutumista.

  • Jokainen lapsi on ainutlaatuinen. Leirikoulussa mahdollistuu tutustuminen jokaiseen oppilaaseen paremmin yksilönä.
  • Oppimisympäristön turvallisuus, yhteisöllisyys ja kannustavuus mahdollistavat kasvu-alustan oppimisen ilolle, halulle ,uteliaisuudelle ja luovuudelle. Leirikoulu antaa tilaa tutkivalle oppimiselle ja asioihin tutustumiselle niiden oikeissa ympäristöissä.
  • Vuorovaikutustaitojen kehittyminen. Leirikouluissa eri oppiaineiden yhdistäminen onnistuu helposti ja luonnollisesti.
  • Oppilaita ohjataan huolehtimaan itsestään ja oppimaan oman elämän ja arjen hallinnan kannalta tärkeitä taitoja. Leirikoulussa oppilas saa ensimmäisiä kosketuksia itsestään huolehtimiseen kodin ulkopuolella ilman vanhempia.
  • Oppilaalle annetaan mahdollisuuksia kantaa vastuuta oman ja yhteisen työn sekä oppimisympäristön suunnittelusta, järkevästä ajan käytöstä, ympäristön siisteydestä ja järjestyksestä sekä työn loppuun saattamisesta.  Leirikouluprojekti opettaa oppilaille pitkäjänteistä työskentelyä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi aina suunnittelusta varainkeruuseen ja siitä leirikouluun.
  • Huolehditaan siitä että oppilas saa kokemuksia yhteistyöstä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Oppilas saa kokemuksia eri ympäristöissä toimimisesta ja ottaa mahdollisesti osaa leirikoulukeskusten järjestämiin aktiviteetteihin.
  • Oppilaita rohkaistaan vähäistäkin kielitaitoa käyttäen ottamaan kontaktia, motivoitumaan kielellisyydessä ja kehittämään kommunikointi taitoja. Kansainvälinen toiminta luo mahdollisuuksia kohdata erilaisuutta sekä oppia vuorovaikutusta eri kulttuureista ja maista olevien kanssa. Kansainvälinen leirikoulun kautta avautuvat oppilaalle aivan uudet mahdollisuudet kielen opiskeluun. Lisäksi ulkomailla oppilas kohtaa eri kulttuureita niiden aidoissa ympäristöissä.

leirikoululahettilas.fi/leirikoulupedagogiikka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti